22 Aralık 2016 Perşembe

Orhan'dan Şükrü'ye








22 Mayıs 1954
Sevgili Şükrücüğüm,
15 Mayıs tarihli mektubunu dört gün evvel almış bulunuyorum. Ve akşam esasen gecede yedi saat olan uykumun üç saatini senin ve Ankara dönüşünde tanıştığımız tercümanlara ve Vekalette .... bir arkadaşa cevap yazmakla geçirdim.
Her ne kadar mektuplarına biraz geççe cevap veriyor isem de içinde yaşadığım ve yaşadığımdan dolayı huzursuzluk hissettiğim durum bu gecikmeye esas teşkil etmiyor ve bilakis fazla çalışmama amil oluyor.
Geçen mektubumda sana bahsetmiş olduğum imtihan meselesinin kısaca seyrini anlatayım. Enformasyon ve Almancadan 19 Nisan'da Ankara'da imtihana girdiğimi ve neticeden ümitli olduğumu biliyorsun. Hal böyle iken iki hafta önce vekaletten bir arkadaştan imtihanları ben dahil dört ....ziraatlı arkadaşın kazandığımızı ve malum şahsiyetlerin parti ve nakil değişmelerini hesaplayarak imtihanları yenileyecekleri bildirmeleri ve hakkımı aramamı tavsiye etmeleri üzerine melali aşağıdaki gibi olan telgrafları bizim derneğe, ziraat vekiline ve Reisicumhur'a yazdım.  
Telgrafların mahiyeti şöyledir:
"Ziraat Vekaletince 19 Nisan'da Ankara'da açılan ve kontenjanlı olarak Almanya'ya gitmek için enformasyon ve Almancadan imtihanlara girdim.
Esasen o zaman hocalarımdan ve .... da inanılır kimselerden muvaffak olduğumu öğrendim. Fakat orta ziraat mezunu olmadığım, dolayısıyla imtihanların yeniden yapılması istenilerek hakkımın zayi edilmesi hakikatini de öğrendim.
Vaziyete tarafınızdan el konularak adaletin tecellisini .... bekler saygılarımı sunarım. Orhan"
Bu telgrafın üzerine on gün beklemem icap etti ve bundan iki gün evvel Ziraat Vekilinden şu cevabı aldım.
"T.C. Ziraat Vekaleti
Hususi 1021
                Bursa Valiliğine,
Vilayetimiz Teknik Ziraat Müdürlüğü Hayvancılık işlerinde çalışan Orhan ...gilin telgrafı incelendi. Yapılan mesleki imtihanda (enformasyon) adı geçen, 100 tam numara üzerinden 55 ve diğer imtihandan da 100 tam numara üzerinden 67 puan almış ve ikinci gelmiştir.
Enformasyon mevzusunda yalnız bir kişi için kontenjan mevcut olduğundan adı geçen gönderilemeyecektir.
Bilgilerini, iddialarının yerinde olmadığını ilgiliye  ..... teminini saygı ile rica ederim.
Ziraat Vekili
Nedim Ökmen
İmza

Şükrücüğüm Vekilin yerinde kalacağını ......um. bu namuslu kimseler bilhassa enformasyon hususundan beni böyle atlattılar ve Ankara'da iken konuştuğum ve bana sıkılmadan bu muvaffakiyetsizliği o zaman hissettiren mühendisin dediği gibi oldu.
Esasen bu dönüş sonunda tekrar bu kimselerle beraber çalışmak endişesi şimdiden maneviyatımı tehdit ediyordu.
Böylece hem üstelik iddiaları yersiz ve hangi mevzuda ve zamanda çalıştığı belirsiz bir katip olarak koluma dönmeğe mahkum edildim.
Fakat şu muhakkak ki daha fazla hürmet buldum ve enerji kazandım.
Yeni işine başlamış olman beni sevindirdi. Zira sebebini pek izah edemeyeceğim ama ehemmiyetsizde olsa bir kimsenin işsiz oluşu insanın maneviyatına tesir ediyor. Bu hal tabi benim için mevzu bahistir. Tebrik eder çalıştığın müddetçe iyi olmanı temenni ederim.
Senin işlerinden sonra bahsetmek üzere; (zira bu kısmı yukarıda anlatmam lazım) tanıştığım bayan meselesine: Bu bayanları Bursa'da iki gece misafir ettikten sonra Ankara'ya uğurlamıştım ve fazla ümide kapılmamak içinde evvela onlardan cevap bekliyordum. Nitekim dün de onlardan cevap aldım. Kısaca teşekkürden sonra benim Amerika ve Almanya işine temas ediyorlar.
Amerika işi için FOA'de temas etmişler ve bunun için Ziraat Vekaleti Umum Müdürlüğüne müracaat edilecek ve o da FOA'ya devredecekmiş. Bu mesele karışık. Bundan sonrada ayrıca ziraat ataşeleri seyahatinden döner dönmez bana ..... malumat yollayacaklar.
(Bursa'da iken bir genci Amerika'ya gönderdiklerinden bana bahsetmişlerdi.)
İkinci kısım ve mühim olanı Almanya işidir; bu bayanlardan Amerika seyahatinde çalışan (mektubu da yazan odur) Alman seyahatindeki tanıdıkları ile temas ederek malumat toplamış ve takip edilecek hal şöyle imiş:
İstanbul'a gittiğimizde Teknik Üniversitede kurulmuş olan ..... büroya yani;
Deutsch - Akademischen Auslandsdiement - ........'ye müracaat edecek ve Almanya'ya ziraat mübadele programı çerçevesi dahilinde gitmek istenildiği bildirilecekmiş.
Bu muvakkat büro yalnız teknik değil bilumum insanlarla meşgulmüş. Bu büronun bu mübadele işlerine bakmasının sebebi Türkiye'nin Ünesco mübadele teşkilatına dahil olmayışından ileri geliyormuş ve bu zamana kadar Alman sefaretine bu yolla bir çok müracaat gelmiş fakat yukarıdaki sebepten dolayı sefaret olmasına rağmen kendi kanaatine henüz hiç bir şey yapmak durumunda değilmiş.
Hal böyle iken senin Teknik Üniversiteye giderek durumdan beni mümkün mertebe acele haberdar etmeni çok rica ederim.
Bu vaziyette kızlara karşı çok mahcubum. Burada biraz almanca konuşmamız üzerine bana bir sürü almanca kitap ve resimlerde yollamış.
Senin Kanada işine baştan beri vakıfım ve bunun için senden adres istemiştim ve esasen sende durum ilerledikçe yapacağımı söylüyorsan.
Bir de Louisiana eyaletinin Baton Rouge şehrine giden arkadaşının Hayri ....oğlu'nun yakınından yürüyeceğini yazıyorsun. Burada benim ilave edeceğim hususlar şunlardır; a-Ankara'da iken konuştuğum ve ziraat aletleri mezunu Kerim Becer isminde bir arkadaş iki veya üç bin Türk lirası ile bu işe girişileceğini ve genç olan herkes için takviyeye lüzum olduğunu söylüyordu.
Kendisi kontenjanlı olarak iki sene Amerika'da tahsil yaptı ve hangi akla hizmet ederek te daha fazla kalmadığını yana yakıla anlatıyor.
b-Eğer döviz temini işi için Amerikan sefaretindeki bu ....... bir şey sormanı istesem bana bildir ve ayrıca da seni gitmek için ne kadar para hesapladığını bana bildir.
Hal böyle iken ben tekrar ingilizceye çalışmaya başladım. Seninle konuşturduğum Suat hanımdan ders alıyorum.
Mustafa Önder biraz para toplamak ve düğün yapabilmek için buradan ayrıldı. Rıfat Çamlıtaş ki şirket namına ziraat mücadele ilaçları satan bir şirketin şubesini Bursa'da açtı.
Bu mektubum sana yazdığım mektupların en uzunudur.  Şimdi saat gece yarısı 1 ve ramazan davulcusu kapımızın önünde mani söylüyor.
Şükrücüğüm bu minval üzerine mektubuma son verirken bütün arkadaşlarıma selamlarımı bildirir, ben anne ve banana hürmetlerimi, ablana selamlarımı bildirir gözlerinden öperek muvaffakiyetler temenni ederim.
Uzun, acele, sevinçli mektuplarını beklerim.
Your Best Friend


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder